Ons Jenaplanonderwijs

Wereldoriëntatie als hart van ons onderwijs

Jenaplanonderwijs stelt zich als belangrijkste doel dat een kind zich ontplooit tot kritische autonome wereldburger. Vandaar dus dat wereldoriëntatie het “hart” van ons onderwijs wordt genoemd. WO is bij ons geen apart vak. Reken- taal- en leesvaardigheden worden door de oprichter van Jenaplan, Peter Petersen, gezien als belangrijke instrumenten om op expeditie te gaan. Vandaar dat deze vakken bij ons op school in niveaugroepen als cursus en doormiddel van een methode aangeboden worden.

In de stamgroep gaan kinderen samen op onderzoek. Ieder thema wordt geopend met een klassikale kapstokvraag: Stel, er wordt een jongen uit de middeleeuwen naar 20 geflitst, wat maakt hij mee? Of er wordt leven ontdekt op een andere planeet, wat betekent dat voor ons? Je besluit op Mars te gaan wonen, wat neem je mee? Hoe is het om op de vlucht te zijn? Hoe vond jouw oma het vroeger op school?

Zoals Petersen het destijds als zei: “Een kind voelt zich veiliger in een wereld die hij kent en begrijpt.” Om de kinderen goed bij dit proces te kunnen begeleiden hebben enkele teamleden zich laten scholen door de cursus onderzoekend leren van het wetenschapsknooppunt Radboud en door het iXperium op het gebied van ICT, vraaggestuurd leren en presentatie-vormen. Tijdens onze studiedagen geven we ons Jenaplanonderwijs steeds verder vorm, waarbij we de essentie nooit uit het oog verliezen.

Jenaplanonderwijs

worden.

Op zoek naar een school voor uw kind in Groesbeek?

SIENN